|
Fiskens fett är rena
undermedlet
I försök har den visat sig påverka det enzym som styr
inlärningen " och minnet, säger Tom Saldeen, professor
på Institutionen för kirurgiska vetenskaper i Uppsala, som
länge forskat om fiskolja.
- De reglerar serotoninet i hjärnan ungefär som de som de
nya antidepressiva medlen. Och försök med schizofrena och
manodepressiva patienter har visat positiva resultat. Forskningen
ser oerhört lovande ut, säger han. Att fiskolja är bra
för hjärtat är vetenskapligt bevisat sedan länge. På
1970-talet upptäckte danska forskare att hjärt- och
kärlsjukdomar var sällsynta bland eskimåerna på Grönland -
trots deras fettrika mat. Eskimåerna äter massor av
fisk Förklaringen är eskimåernas traditionella fiskbaserade
diet. De får i sig 20 gånger mer av
nyttiga fiskfettsyror än dagens amerikaner och
européer. - Andelen fisk i kosten har sjunkit stadigt i
västvärlden. Vid sekelskiftet åt svenskarna fem gånger mer fisk
än i dag, säger Tom Saldeen. Det har lett till obalans
mellan i fettsyrorna i kroppen. Andelen mättade fetter
(animaliskt fett) och fetter som omega 6-fettsyror
R (vegetabiliska oljor) har ökat kraftigt,
medan andelen fiskfettter/omega 3-fettsyror krympt
rejält. Omsvängningen i kosten kan vara en förklaring
som den av hjärt- och kärlsjukdom som drabbat
västvärlden. Jag tror att många lider av brist på fiskfett
idag säger Tom Saldeen, som själv äter flytande fiskolja
varje dag.
Fiskoljans läkande förmåga har
tre huvudområden:
- Hjärt- och kärlsjukdomar. Bäst bevisade
effekten, belagd i hundratals medicinska studier.
Den största studien gjordes i Italien förra året med
11 300 mån och kvinnor som haft en
första hjärtinfarkt. Efter 3,5 år var fetten av
plötsligt hjärtdöd 40 procent lägre i omega
3 gruppen än i kontrollgrupperna. Andra
studier visar hur intag av omega 3 fettsyra skyddar
mot åderförkalkning, blodproppar,
farliga blodfetter, högt blodtryck och till och med
stabiliserar hjärtrytmen. Leden mjukar
upp lederna, minskar stelhet och värk. Bromsar
inflammatoriska ledsjukdomar som reumatism. Danska
studie från Grönland visar att eskimåer med
reumatism inte har deformerade, skadade leder trots
att vissa hade haft sjukdomen 15 är. Andra studier
visar att reumatiker som tar tillskott av omega-3
kan minska dosen av traditionella läkemedel.
- Hjärnan: Nästa forskningsområde
efter hjärt- och kärlsjukdomar. Studier
visar att barn som åter tillskott får
ökad förmåga att koncentrera sig, förmåga att
koncentrera och lösa problem. Positiv resultat
finns även för dyslektiker och
överaktiva barn. Och forskning, från
Finland bland annat, visar att depressioner kan
bero på brist på fiskfettsyror. Människor som
äter fisk mer sällan än en gång i veckan
löper 31 procent högre risk att bli
deprimerade. Försök vid Harvard Medical School
visar att schizofrena och manodepressiva patienter
blev bättre av omega 3-tillskott. Samma sak
gäller Alzheimersjuka.
Källa Tidningen Land |